Webbdagarna om Facebooks leverne och död

Nyligen arrangerade Internetworld Webbdagarna Facebook i Göteborg. Det var en konferensdag som bara ägnades åt Facebook med talare från Liseberg, Nelly, Lagerhaus, Skapa, Allpand, House of Conversations och Mindpark. Här är några plock från den.

Kommer Facebook att fortsätta leva och växa? Jag har själv tyckt eller trott ett tag att Facebook nog är på väg utför. Tröttnar inte folk nån gång? Eller är det bara jag som tvivlar då och då? Ja, det är det. Enligt Joakim Jardenberg på Mindpark är det lätt att som early adopter nu börja tvivla. Det är helt naturligt och betyder inte att Facebook är på väg nedför. Tillväxten är god. Det är t o m en fördel att bli lite mätt och kritisk, för det är då man kan se nyttan med kanalen (gäller även andra kanaler) och rensa bort dåliga saker. Det var bra för mig att höra det.

Nelly.com presenterade en trevligt formulerad policy för arbetet med Facebook. Den såg ut ungefär så här (jag kommer absolut att ändra Chalmers biblioteks policy):

  • Vi inkräktar på våra vänners privata tid.
  • Vi är jämlika.
  • Vi spammar inte.
  • Kunderna bestämmer vad Nellys facebook blir.
  • Vi uppmuntrar och särbehandlar fansen.
  • Vi frågar fansen vad de tycker
  • Alla inlägg ska ha minst 100 likes.
  • Vi svarar snabbt.

Timeline-apps är det senaste heta på Facebook. De lanserades i september 2011. Spotify och Pinterest är exempel på sådana. Man kan göra sina egna. Om man kommer på den där smarta idén. Appen laddas ner till din Timeline och sen syns allt du gör i den på din Timeline. Om du har Spotify på det här sättet syns det alltså vilka låtar du lyssnat på, vilka spellistor du skapat och vilka listor du lyssnat på senast. Det här är ett smart sätt för företag att synas på Facebook och få en ökad räckvidd (det du gör syns för dina vänner och gör dem kanske intresserade).

Att använda Facebook-loginet på vanliga webbsajter är också något som kommer stort. Chalmers bibliotek kollar om det kan vara något för den nya webb som byggs nu.

Det finns knep för att få många likes på sina inlägg. Bästa tipsen från Nelly.com är att lika/kommentera/dela någon inflytelserik persons inlägg. Om inlägget får många likes samtidigt, under en kort period, kommer det att påverka din inflytelsegrad. Ett annat knep är att fråga efter självklara och uppenbara saker. Eller att låta fansen välja mellan två saker. På Chalmers bibliotek skulle den uppenbara frågan kunna vara ”Vill du klara tentan?”. Om du postar inläggen sent på eftermiddagen, mellan 15.30 och 16.30, är chansen att de läses som högst. Sen så måste man så klart vara ihärdig och ligga på.

På Nelly.com har tjejerna på lagret egna bloggar i företagets namn.

Nelly börjar nu använda Pinterest, en bilddelningstjänst som är haussad nu. Den verkar passa speciellt bra för verksamheter som har visuellt tilltalande föremål. Förutom säljande verksamheter kan det kanske även passa för museer?

Visste du att det går att köpa Likes? De köps från Facebook som då gör annonser och är med och ser till att du skriver rätt saker.

Liseberg använder Facebook som diskussionsforum, kundtjänst, idébank, snabb info-kanal och bollplank för produktutveckling. De gillar att bygga upp en förväntan och längtan på Facebook, t ex inför en lansering av en ny åkattraktion. Lisebergsfansen verkar också vara ett nostalgiskt släkte. De älskar att se gamla bilder från nöjesparken, kommentera, minnas och gissa. Lisebergs affärsvärden med Facebook är:

  • De kan göra marknadsundersökningar i miniformat. ”Vilken artist vill du se på Stora scenen?”, ”Vilken attraktion är bäst?”.
  • Får statistik över fansen.
  • Facebook är ett verktyg för gratis opinionsundersökningar.
  • De får en chans att bemöta negativ kritik i ett tidigt skede.
  • Det finns möjligheter att nå potentiella kunder.
  • Man skapar ambassadörer för Liseberg.

De bästa framgångtipsen från Liseberg är:

  • Ha en väl lämpad produkt och en typ av sida som passar produkten (ex. filmer på YouTube).
  • Avsätt tid och resurser.
  • Var tydliga med vad som gäller när det gäller innehåll och arbetssätt.
  • Ha ansvarig redaktör.
  • Tala som till en vän/hitta rätt ton.
  • Undvik push-marknadsföring, eller förpacka det åtminstone väl så det inte blir så tydligt att ni vill sälja saker.
  • Bemöt, resonera, förklara. Det är ett forum för dialog.
  • Ha ständig koll men uppdatera inte för ofta (1 gång per dag är lagom).
  • Svara på alla frågor.
  • Rensa ibland. Håll sidan ren från oväsentliga saker.
  • Lämna inte kritik osedd.
  • Tänk nytt vad gäller inlägg – använd bild, film, frågor.
  • Hitta diskussionsämnen som engagerar och följ upp dem sen (lämna inte fansen i ovetskap om hur det gick sen)
  • Skaffa en kontaktperson på Facebook support (inte det lättaste….)

Liseberg varnar för möjliga fallgropar också:

  • Man kan bli kapad (det hände dem).
  • Interna intressekonflikter om vad som ska finnas på sidan. Det är bäst att ha en redaktör och riktlinjer för vilket slags innehåll som ska få finnas där. Sätt ramar och var tydlig.
  • Det är lurigt med förändringar som Facebook gör eftersom de inte brukar förvarna.
  • Tänk på att det är en extra kanal som ska uppdateras. Ha personal som hinner göra jobbet.
  • Var ska sociala medier ligga organisatoriskt? Under informationsavdelningen eller marknadsföringsavdelningen?
  • Om kanalen blir för personanknutet kan det vara känsligt (inloggningsuppgifter etc). Tänk på att redaktörerna bör ha säkra lösenord.

Skapa är ett företag som jobbar med kommunikation på webben. De jobbar med ”hårda” företag, industrin. Där handlar det mer om B2B (business to business). Skapa ser att företagen går igenom faser:

  1. Nyfikenhet & invändningar
  2. Kunskapsinhämtning
  3. Övertygelse
  4. Strategier – vad man ska göra
  5. Riktlinjer – hur man ska göra det
  6. Praktiska planer
  7. Genomförande
  8. Mätning och uppföljning
  9. Revidering och utveckling

Det allra största hindret, enligt Skapa, är det här med att skapa tid för det. det handlar ofta om att man faktiskt kan göra sina uppgifter på annat sätt och på så sätt skapa tid. När det handlar om B2B ser affärsnyttan något annorlunda ut. Det blir i stället viktigt att få informationsinhämtning från andra branscher, specialister. Att se vad konkurrenterna gör och vad som händer inom branschen. Jag kan säga, att det är delvis vad vi jobbar med på Chalmers bibliotek. Den här bloggen är mest B2B-fokuserad. Kvalitén på Likes är viktigare än antalet. Materialet som publiceras skapar företagets personlighet. Om man lägger ut meningsfullt material så skapar det ett värde för kunderna. Det gäller alltså att ta reda på vad kunderna har behov av. Det är också en affärsnytta för företagen/industrierna att bygga relationer genom dialog och engagemang i kanalerna.

Skapa tycker att det är smart att använda Facebook för att bygga ett värde över tid. Utnyttja Timelinen eftersom Google hämtar information därifrån. Facebook kan fungera som en indragare. det som företagets säljare förmedlar måste finnas med. Inte bara produkterna. Om jag tänker på Chalmers bibliotek, är det då självklart att t ex utbildningsteamet bör vara synliga. Skapa rekommenderar att man skriver på samma sätt (samma texter t o m) i olika kanaler för då skapar man ”Google-effekt”.

Bambusersändning från Webbdagarna

/Linnéa

Respond to Webbdagarna om Facebooks leverne och död

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s