UX London 2013

Hemkommen från konferensen UX London 2013 och fortfarande lite omtumlad av alla nya impulser och lärdomar. Inte minst av de otroligt proffsiga presentatörerna som fullkomligt behärskade konsten att ha en historia att berätta. De tre konferensdagarna hade varsitt tema: product design, behaviour design och design strategy.

Några av årets trender var influenser från urban design/stadsplanering, antropologi och Lean UX.

Urban design

Tom Hulme från IDEO  inledde konferensen med en minnesvärd presentation om urban design och speciellt om fenomenet desire path. Desire path är de vägar människor faktiskt går genom kvarter, parker och städer oberoende av vad stadsplanerna har tänkt att vi ska gå. Ni vet – de där upptrampade stigarna som går genaste vägen genom en park trots den asfalterade gångvägen som är preparerad för Här Går Man.

Han visade ett exempel från en park i Brasilia, ett spindelnät av desire paths. Niemeyer hade egentligen inte tänkt sig att man inte skulle promenera i framtidsstaden. Den skulle inte behöva några promenadvägar.

Skärmavbild-2013-05-02-kl.-17.30.37

Inom stadsplanering och urban planning är det här ett välkänt begrepp där man tittar på hur människor faktiskt rör sig. Nu har digital design inspirerats – är desire paths något vi kan undersöka och använda när vi designar digitala tjänster?

Lean UX

Ett annat genomgående tema var Lean UX. Utmärkande för Lean UX är en loop, ett flow, bestående av Think -> Make -> Check [iterate]. Gärna med korta iterationer och skala bort allt som inte ger ett värde för kunden.  Flera menade att vi är tvungna att arbeta mer med hypoteser och antagande än alltför lång research, med mottot ”You can never predict a social behaviour, you need to build and ship and learn” (Paul Adams).

Loopen/flowet florerar i flera variationer:
The loop: Build a hypothesis -> Build a simple product -> launch it ->measure [iterate]

Kate Rutten beskriver loopen (länk till Slideshare)
lean_UX
Bra metod? Svårt att säga, men en lean start-up som metod är verkligen värd att prova. Kates workshop från nollställd till en mängd produktkoncept färdiga att pitcha var oslagbar.

/Kristin Olofsson

Respond to UX London 2013

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s