De senaste tio årens mediautveckling har medfört stora förändringar i sättet som vi arbetar och förmedlar tillgång till informationsresurser vid Chalmers bibliotek. För tio år sedan kunde biblioteket formulera sin verksamhetsidé i fyra punkter:
- Att anskaffa relevant vetenskaplig och teknisk information i alla former.
- Att tillgängliggöra informationen på ett effektivt sätt.
- Att underhålla och vårda såväl tryckta som elektroniska resurser.
- Att samordna mediaresurserna på hela Chalmers så att informationsförsörjningen ser på det mest kostnadseffektiva sättet.
Den övergripande visionen var att varje forskare/lärare och studerande på bästa och mest konstandseffektiva sätt skulle få tillgång till alla informationsresurser som fanns på Chalmers. Detta skulle ske ”genom att sprida informationen via Chalmers datanät via texter och databaser i elektronisk form”.
Efter tio år med den förvärvspolicyn bestämde vi oss för att uppdatera vår förvärvspolicy och att ta ett bredare grepp på förvärsvarbetet och ställa samman en mediaplan.
En mediaplan som utgår från Chalmers vision, bibliotekets uppdrag, som beskriver hur vi organiserar arbetet med informationsresurserna, urvalsprinciper och t o m går så långt att för specifika materialtyper ange riktlinjer och principer.
Det har varit ett arbete som tagit lång tid, där vi lyft fram olika synvinklar och erfarenheter för att till slut enas om en samsyn kring vad som gäller på biblioteket. Men tanken är att dokumentet skall vara levande och spegla den rådande praktiken såväl som de rådande tankarna kring varför vi gör som vi gör och förankra det i bibliotekets uppdrag och Chalmers övergripande vision.
Samtidigt så försöker vi vidga förvärvsarbetet och föra en diskussion om hur vi ser på beståndsbyggande, vilka principer som är viktiga för oss vid urval och inte minst ge stöd till de som utför arbetet vid Chalmers bibliotek.
Resultatet är ett 15 sidor långt dokument som den intresserade kan få en kopia på genom att kontakta daniel.forsman@chalmers.se
Svara En uppdaterad mediaplan – mediaförsörjning i utveckling