Ommöblering pågår

”Mötesplats Chalmers bibliotek” utökar. I januari 2012 flyttar studentservice, IT helpdesk och passerkort för studenter, in i huvudbibliotekets entréhall. Det innebär att våra studenter får ett gemensamt ställe att gå till på Campus Johanneberg.
Här kommer studenterna att få hjälp med studieadministration, frågor om datorkonto samt få hjälp med passerkort.
Bibliotekets informationsdisk kommer att finnas kvar på samma plats, men andra biblioteksrelaterade funktioner som t.ex. utlån/återlämningsautomaterna kommer att flytta på sig litet.

Hur gick det till?
Vi vill utveckla biblioteket som central kreativ plats för möten och lärande och därför diskuterade vi detta på  bibliotekets strategiska dialog med rektor i våras. Under flera år har ett av bibliotekets mål varit, att få in annan studentrelaterad verksamhet i huset.

I maj blev det beslutat att studentservice skall placeras i våra lokaler och under hösten har vi tillsammans med studentservice, ITS, passerkort och CFAB (Chalmersfastigheter AB)  arbetat med projektet Entréhall.

Här är resultatet:
entréplan

Byggstarten sker om någon vecka och allt skall vara i drift i början av januari.

Vi är väldigt glada att få in andra verksamheter i vårt hus, förutom de tre nya, så finns redan fackspråk och kommunikation på plats sedan flera år.

/Annelie Janred

En kommentar till Ommöblering pågår

  1. Jakob Hise Kaldma

    Samtidigt kan ni passa på att bygga en luftsluss/vindfång vid ingången till tysta läsesalen med avseende att minska allt ljud som strömmar in så fort dörren dit öppnas. Om antalet expeditionsdiskar i entréhallen ökar känns det nämligen inte mer än logiskt att även ljudvolymen där ökar, vilket troligtvis leder till mer ljud även i tysta läsesalen. Det är mer än tillräckligt med ljud där sen man tillät datorer.

Lämna en kommentar