En torsdag för inte alltför längesedan gjorde vi en workshop i designmetodik med intresserad personal på Chalmers bibliotek. Och det var glädjande många. 30 stycken deltog och fick vara med om en designresa i expressfart. Från en första definitionen av vad designprocessen kan innebära till att skapa en pappersprototyp som gick att testa. En inte minst viktig bieffekt av eftermiddagen var att ha roligt tillsammans!
Workshopen leddes av Johan Ahrén från Libris, Kungliga biblioteket och Kristin Olofsson, Chalmers och var en repris av den designworkshop som hölls under Libris inspirationsdagar 2010. Det är tack vare Johanna Olander (interaktionsdesigner på Libris) som har delat med sig av sina kunskaper och har inspirerat oss till att tänka design och användarbehov på ett djupare sätt.
Lära från UX-världen
Mycket av innehållet har hämtats från interaktionsdesigns- och UX-världen (user experience). Därifrån kan vi på biblioteken hämta mycket kunskap om användararbete; förhållningssätt, metoder & verktyg. Workshopen började med att konstatera att i UX-världen är design inte detsamma som form och färg. Design är istället hela den process som handlar om att ta fram en tjänst eller produkt som är meningsfull och skapar ett mervärde för en användare.
Vad är design – egentligen?
Vi pratade om design som kunde bestå av en process som innehåller
• strategi (är det det här vi ska göra?)
• research (lär känna användaren, hennes behov och motivationer)
• informationsarkitektur (hur man strukturerar innehållet)
• interaktionsdesign (ta fram produkter som är självklara att förstå och interagera med)
• visuell/grafisk design (stödja interaktionen och förmedla rätt känsla)
Vi blandade mer teoretiska avsnitt av metodgenomgångar och synsätt med praktiska övningar. Betoningen låg på användarresearch (lär känna dina användare) och lite interaktionsdesign.
Deltagarna fick prova på att göra intervjuer. Konsten att ställa bra frågor och vad man ska fånga upp från den intervjuade. Nu gällde det att ringa in någon slags beställningsfunktion som användaren hade behov av.
Idégenerering
Så provade vi en idégenereringsmetod. Skissa/skriv/klipp till idéer till beställningsfunktionen och det ska härstamma från det man fick fram på intervjuerna. Cirkelteknik – i det här fallet fick alla gå ett varv runt bordet för att inspireras av andras skisser – är en metod som går att variera i det oändliga.
Prototypande – light
Sedan var det dags att ta fram en enkel pappersprototyp, men en prototyp som beskrev ett flöde som skulle vara testbart. Grupperna fick samarbeta om en prototyp och fick sedan feedback på sitt arbete när en testperson från en annan grupp kom och testade idén och användbarheten.
Så kan man iterera research -> idégenerering -> utvärderig tills man får en tjänst som är meningsfull och användbar. (från Johanna Olander)
Det här kan nog bli ett bra avstamp till det projekt om en ny webbplats för Chalmers bibliotek som ligger i startgroparna!
Svara Workshop i designmetodik