På en planeringsdag för sjukhusbiblioteken i Region Skåne fick jag förmånen att inspirera och informera kring vad som är bra att tänka på inför en start i sociala medier. Vilka effekter som kan nås och lite om hur man kommer igång osv.
Chalmers bibliotek är väldigt unga på Twitter, Facebook och YouTube som ju är de största kanalerna. Än så länge är nog Twitter vår mest självklara kanal men Facebook börjar komma loss sakta men säkert. En hel del av våra fans är faktiskt chalmersanknutna.
Man får inte ge upp. Det var en av sakerna jag predikade i Skåne. Så här ser vår statistik ut just nu (ett något redigerat excel-ark för att passa i Google Docs).
Förutom att ha tålamod tror jag att några framgångsfaktorer är:
- Att ha ett syfte med närvaron i en viss kanal. Att veta varför man gör det.
- Ha ett annat tonläge. En friare mer avslappnad röst. Det är urtråkigt att följa någon som alltid är knastertorr, korrekt och saklig hela tiden.
- Att inte vara rädd!
- Uppdatera regelbundet. Låt det inte stå tomt för länge.
- Bjuda in ibland.
- Vara tillåtande mot varandra, kollegor emellan.
- Tycka det är okej att leka lite.
- Våga ta plats, synas, höras.
- LUST! Det ska vara roligt. Då blir det oftast bra.
Jag tycker att de interna effekterna är minst lika viktiga som de ”externa”. Alltså hur arbetet påverkar personalen. Mina erfarenheter på Stadsbiblioteket Göteborg och Chalmers bibliotek har visat att ett fritt kreativt arbetet i sociala medier ofta, ibland eller i bästa fall leder till:
- Att det känns meningsfullt eftersom man ofta får positiv feed-back från läsarna.
- Kreativitet föder mer kreativitet. Det blir som bensin.
- Personalen lär sig använda ny teknik, om de inte redan kunde det tidigare. Bara att ladda upp en bild från mobilen kräver att man lär sig kring-tekniksaker.
- Biblioteket får nya kontakter – andra bibliotek.
- Det skapar en gruppkänsla på biblioteket.
- Det ger en stolthet inte bara över den egna verksamheten, utan även på ett större plan: stolthet över vad bibliotek har att erbjuda och vilken samhällsnyttig verksamhet det är vi sysslar med.
- Sist men inte minst (sammanfattningsvis?) så är det en källa till gädje 🙂
/Linnéa
[…] Inspirerande – ja! Kolla in Powerpointen. https://blog.lib.chalmers.se/2011/09/13/darfor-ska-man-satsa-pa-sociala-medier/ […]
Linnéa!
Lysande inlägg som borde läsas av många, jag delar din uppfattning i allt!
Chalmers alumniblogg drivs av just den lust och glädje du skriver om, och av en takhöjd som jag är tacksam för varje dag. Här går det att ta ut svängarna lite extra, och berätta om saker som inte passar i Chalmers mer ”officiella” kanaler, även om de delvis kan överlappa varandra och sampublicera saker.
.
Fortsätt predika och utveckla nyttan med sociala medier, du gör det så bra!
🙂
/Michael
Det är roligt att få höra lite reaktioner och om liknande erfarenheter! Heja på 🙂
/Linnéa