Hur gör man en bra presentation?

http://video.ted.com/assets/player/swf/EmbedPlayer.swf
Hans Rosling vet hur man gör en bra presentation.

Jag har varit och lyssnat på David Phillips, inspirerande föreläsare och utbildare inom presentationsteknik som jag vet att många redan har haft nöjet att se och höra. Allt och mer därtill finns att läsa på hans sajt Presentationsteknik, men jag vill ändå göra en liten sammanfattning för den som kanske inte känner till honom ännu. Hans sajt är för övrigt ett jättebra exempel på hur man kan utnyttja tjänster som You Tube, Skype, Facebook osv.

Föreläsningen som jag och andra chalmersanställda var på, började med att David Phillips hälsar var och en välkommen. Han pratar lite med flera av oss. Jag känner mig välkommen och förväntansfullt positivt inställd till honom och det han ska säga.

David Phillips tips kan sammanfattas i:

  • Skala ned
  • Förenkla
  • Inspirera
  • Skapa kontakt
  • Få dem att vilja ha powerpointen (eller vad man nu använder)

Men det där vet man ju egentligen redan. Så hur gör man?

En bra PowerPoint

  • Ha tre budskap. Inte fler.
  • Fundera på vad du behöver förstärka och förtydliga.
  • Vad vill du att publiken ska ta med sig från presentationen?
  • Vilka tekniker/metoder passar att använda i det här sammanhanget? Ppt, bikupa, svarta tavlan, whiteboard… Inse också varför du ska använda det, så det finns en funktion.
  • Ha ett (1) budskap per slide.
  • Prata inte samtidigt som du visar hela meningar på sliden. Lägg löptexten i anteckningsfältet istället. Använd hellre rubriker än meningar på sliden.
  • Ha max sex objekt på en slide. Fem är bättre.
  • Använd gärna bilder som kan symbolisera ord.
  • Använd bilder, filmer, skämt och historier för att göra det roligare.
  • Strunta i de illustrationer som finns i Office-paketet. Hitta egna som ger något i stället.
  • Skriv ord på de saker som bilderna illustrerar. Hjärnan kopplar ihop bild och text.
  • Animera textraderna/bilderna på sliden så att du kan klicka fram en i taget, om det finns en funktion med att göra så.
  • Jobba med visuella kontraster, t ex så att det objekt du pratar om framträder och de andra objekten är släckta eller suddiga. Då styr du publikens ögon.
  • Ha få objekt på varje slide.
  • Svart bakgrund är mer funktionell än vit, tycker David. Snyggare när man står framför duken också.
  • Begränsa till 10-25 minuter. Om du vill hålla på längre: lägg in någon form av stimulans så att publiken piggnar till.

Före framträdandet

  • Har du ett starkt intresse för det du ska prata om? Om du har en passion för ämnet så kommer det att lysa igenom och vara förtroendeskapande. Om inte, så kan du försöka intala dig själv att du ska presentera något viktigt. Eller låna en annans engagerade inställning. Någon som du har som förebild, t ex Hans Rosling (ovan).

Under framträdandet

  • Försök att förmedla en känsla, både i innehållet och i din framställning. Visa engagemang! Om du inte är superengagerad så kan du prova att spela lite teater. Använd bilder, filmer, skämt och historier för att göra det roligare. Det är en konst att kunna presentera något tråkigt spännande och engagerat!
  • Börja alltid med en svart slide. Då kan du säga introt och sen köra igång.
  • Glöm inte att det är du och inte powerpointen som är presentationen. Ställ dig framför duken så att du syns ordentligt. Tag plats! Och titta inte på duken för guds skull.
  • Ha ögonkontakt med publiken. Om du inte har det kan det lätt ge signaler på rädsla och ointresse från din sida. Sväva inte iväg med blicken.
  • Se till att du har en fjärrkontroll (en bra) till datorn. Då blir du fri och kan kommunicera med din kropp. Använd aldrig pekaren, utan peka med handen istället. Eller med en pekpinne.
  • Försök ha ett öppet kroppsspråk. Hur hanterar du din kropp i hotfulla, pressade, generande situationer? Du vet säkert redan att man själv kan förändra hur man upplever en situation genom att förändra sitt kroppsspråk.
  • Släck ppt-en ibland, när du vill ha publikens uppmärksamhet. Kortkommandot för det är B (tryck B igen och den kör igång från där du var).

Minne

Det finns några saker och faktorer som gör att vi minns det som sagt bättre. Tag fasta på dem när du syr ihop din presentation.

  • Vi minns det som sägs tidigt i en presentation.
  • Upprepning.
  • Avvikande information.
  • Laddade ord, såna som skapar känslor.
  • Associationer.

Omvända en negativ grupp

Jag har haft rätt många föredrag och kurser de senaste 8 åren, och en sak som fascinerat mig lite är hur olika grupper kan vara. Oftast är det en positiv stämning i gruppen, men ibland händer det att det är trögt och aggressivt redan från början. Varför är det så och vad kan jag göra åt det? Kanske är en enda negativ person dominerande och sätter ribban för hela gruppen? Man hoppas ju att det inte är så… David Phillips har några knep:

  • Behåll ditt öppna kroppsspråk. Backa inte. Glöm inte att du påverkas av ditt eget sätt att förhålla kroppen. Om du t ex blir ”angripen” ska du inte krypa ihop eller lägga armarna i kors över bröstet.
  • Om det är negativa vibbar: matcha budskapet med ditt kroppsspråk genom att möta dem på samma sätt, där de är. Lyft dem sen till den nivå du är på, eller vill vara på, genom att stegvis signalera ett öppnare kroppsspråk.
  • Ställ frågor till en trög grupp. Låt dem prata av sig (”Vad tycker du?”). Beröm dem. Efter 7-8 minuter har du dem på din nivå 🙂

Undrar om det skulle funka att använda filmdramaturgi som förebild för en presentation? Skräckfilm? Drama? Komedi?

Föreläsningarna Death by Powerpoint med David Phillips

Death by Powerpoint del 1
Death by Powerpoint del 2

/Linnéa

Svara Hur gör man en bra presentation?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s