Chalmers bibliotek har valt att köpa tjänster från en webbyrå, Dear Friends, i arbetet med att utveckla bibliotekets nya webb. Det huvudsakliga syftet är förstås att utnyttja deras utifrånperspektiv, design- och interaktionsdesignkompetens. Processen där design är behovs- och motivationsstyrd och där webbplatsen ger en positiv användarupplevelse.
Vi anlitar webbyrån för:
- design- och interaktionsdesign
- responsiv webbdesign
- tillgänglighetsanpassning (för skärmläsare)
- frontend/gränssnittskodning
Chalmers bibliotek ansvarar för:
- användarresearch, innehållsarbetet och att ta fram underlag till webbyrån
- CMS:et Umbraco
- implementering, redaktörsgränssnitt och allt backendarbete
- allt annat!
Arbetsgång
CTHB gör skiss för en sidtyp –> Webbyrån ger backbrief – var det det här ni menade? –> Webbyrån arbetar fram wireframes (schematisk webbsida med funktionsbeskrivningar) –> Webbyrån tar fram design (look & feel) -> leverans av gränssnittskod –> CTHB implementerar.
Klicka på bilderna för att få exempel!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Arbetet med webbyrån är uppdelat i 4-5 sprintar/rundor/leveranser. På biblioteket arbetar vi med utvecklingen enligt Scrummetodiken med betydligt fler sprintar.
Och så finns det ju en trevlig film som levandegör hur vi arbetar!
/Kristin Olofsson
Svara Att arbeta med en webbyrå