Dag 2.
Eftersom det blivit lite omkastningar i det digra schemat de gjort för mig så började dagen med att Marina visade mig hur de katalogiserar examensarbeten och dissar. Alla universitetsbibliotek har samma bibliotekssystem men inget nationellt gemensamt där alla katalogiserar. Vilket innebär att alla sitter på sina egna campus och gör sina egna kattningar av samma bok vilket kan tyckas vara slöseri men det finns inget samarbete mellan biblioteken. Det är synd tycker Marina för vi sitter och gör samma jobb om och om igen. Det finns ingen nationell bibliotekstrategi. Hon avundades vår nationella Libris! När de katalogiserar examensarbeten och dissar så lägger de in ett datum i ett av marcfälten där arbetet blir tillgängligt i deras opac. Vilket de kattar som vanligt men det blir inte tillgängligt förrän det datum har passerat som de angett i kattningen. Intressant! Eleftheria 2 hade gjort en jättefin presentation om universitetet och biblioteket som hon höll för mig och sina kollegor. Samtidigt meddelade de mig att de hade tagit kontakt med en kollega, Erini, på ett av universiteten i Aten som jobbar med tillgänglighet för studenter och som är en av de få som gör det i Grekland. Trots inga medel alls så har hon lyckats att få vissa böcker inlästa som ljudböcker. Cretakollegorna berättade att jag var på besök och vad jag jobbade med. Hon ville då gärna utbyta erfarenheter och sagt och gjort så ringde vi upp henne på Skype och hade en liten oförberedd telefonkonferens och utbytte erfarenheter och jämförde alla våra svårigheter. Väldigt roligt och intressant! Givetvis så bjöd jag henne att komma och besöka oss på Chalmers för att se hur vi jobbar med tillgänglighet till våra studenter.
Efter fikapausen där det vankades nya goda grekiska bakverk som de snälla kollegorna skämmer bort mig med, var det dags för ett besök på den Medicinska institutionen och deras medicinska museum som vårdas av den fantastiskt entusiastiska Vaso. Hon visade mig runt bland gamla instrument och berättade fantastiska medicinska historier ända från minoisk tid och fram till dags dato. Mycket intressant och roligt att bli guidad av en så kunnig och entusiasmerande person!
Sedan var det dags att ta bussen tillbaka till Heraklion och ett besök på Natural History Museum of Crete, som tillhör universitet. De har fokus på floran och faunan på Kreta och dess utrotningshotade arter och har som uppgift att förevisa och upplysa, särskilt barn och skolklasser, om vikten om att ha en levande natur och att vårda den för eftervärlden. Deras barnverksamhet var verkligen något för våra museum och institutioner att ta efter.
Anki Årman
Svara Besök på University of Crete, Campus Voutes